onsdag 19 september 2012

Lunchtips!


Tänkte denna ljuvliga morgon ge er ett Lunchtips. Gjorde i måndags när jag var ledig i ordning köttfärslimpa igen. Sååå smidigt! Tar typ det jag brukar ha i köttbullarna, köttfärs, (vatten, ströbröd, potatismjöl, ägg, soja, senap, lite ketchup(!) hackad, stekt lök, ibland en skvätt buljong, salt, peppar) + lite mer vätska + någon mer fyllning som små paprika bitar, feta ost eller vad jag hittar i kylen.. Formar färsen till en limpa eller fler om det är mycket färs, för det tar ju lite tid i ugnen. Ungefär en timme men det beror ju alldeles på hur stor den är.
Till det serverar jag potatis el pasta till barnen o Magnus. Själv får jag en supergod bönsallad gjord på:
1 förp. Blandade färdiga bönor
1/2 hackad rödlök
1 hackad paprika
Feta ost i tärningar
Och över det en vinägrett gjord på:
1 1/1 msk balsamvinäger
1/2 dl olivolja
1 msk persilja, hackad fryst
Lite chiliflakes efter tycke
Salt och peppar
Blanda och låt gärna stå i kylen en stund.
Och som vanligt har jag gjort så pass mycket att jag slipper fundera på i alla fall två måltider denna vecka... :-)

3 kommentarer:

  1. Jag brukar också göra köttfärslimpa.Det är superbra. Man kan variera innehållet mycke.
    Jag har mycke svamp i frysen , så ofta blir det sånt i. Sen kan man reda skyn och göra en jättegod sås av det..Sen kan man lägga morotsstavar runtomkring i formen. Det är jättegott! Och det bästa av allt, man slipper det där oset som blir när man steker biffar och köttbullar!
    Hejhej från moster H!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja precis!! Oset slipper man hur gött som helst å så kan man göra annat när den är i ugnen...surfa till exempel eller torka nån rumpa eller så...;-) Kramar!

      Radera

Älskar era kommentarer! Tusen tack för att just DU lämnar en! ♥